Zeiltocht naar Cagliari

Zeiltocht Sardinië

Op 27 mei 2016 werd Pheidippides, een prachtige Moody 54, weer in het water gelaten in Arbatax, voor de eerste zeiltocht Sardinië van 2016. Wij mochten erbij zijn op dit spannende moment en mee aan boord stappen voor de tocht naar Cagliari.

Dag 1

Schipper Alberto haalt ons (heel) vroeg op in onze B&B in Cagliari. We moeten eerst nog een nieuw voorzeil afhalen net buiten Cagliari en hebben dan nog een redelijk lange rit naar Arbatax voor de boeg, waar de boot terug in het water gaat. Geen tijd meer voor koffie, snel een chocoladekoek en we duiken de auto in om te vertrekken.

Onze eerste stop is zeilmaker Andrea Mura (ooit zelf nog winnaar van de Route du Rhum), even buiten Cagliari en vlakbij een bekende broedplaats voor pelikanen. De roze vogels komen in troepen aan en kiezen hun plaatsje in het zoute meer. We laden de nieuwe genua in de auto en zetten onze weg verder naar Arbatax.

Om ons overhaast ochtendritueel nog een beetje goed te maken stopt Alberto aan een caféetje langs de baan voor een café lungo. Koffie in Italië is altijd een belevenis en gecombineerd met het spectaculaire uitzicht dat we hier vanop het terras hebben is het een perfecte start van onze trip. (de koffie was zo lekker dat ik vergat om een foto te trekken van het het magnifieke uitzicht)

Na een aantal laatste voorbereidingen aan de boot en vlak voor de tewaterlating rijden we naar het werfrestaurant van de haven voor een magnifieke lunch, 10€ voor 3 gangen (pasta, vis en groenten, dessert), sorry 11€ (1€ voor karaf 25cl rode wijn!!!!), We Love Italy …

Wanneer we wegvaren van de bootlift en de haven achter ons laten klinkt er een zacht “now I am happy’ van achter het stuurwiel. We ankeren in de baai, eten pasta van de schipper en beleven een heerlijk rustige eerste nacht in onze master cabin, wiegend op de deining in de baai.

Dag 2

Korte tocht naar Santa Maria Navarrese voor het jaarlijkse motornazicht in de haven.

We gebruiken de tijd om een leuke wandeling in het mooie dorpje te maken, even op het strand te gaan liggen en ons een eerste keer in het (nog redelijk frisse) water te wagen.

’s Avonds neemt Alberto ons mee naar de beste pizzeria van het dorp. Heerlijke pizza uit een echte houtoven en een lekker glaasje filu ferro (lokaal soort huisgemaakte grappa) om af te sluiten.

Dag 3

Vetrek richting Cagliari om op tijd terug te zijn. Tenminste als we zouden weggeraken uit onze ligplaats. De Mistral blaast ondertussen met volle kracht en zorgt ervoor dat we niet kunnen uitvaren. Het ziet er naar uit dat we ons zullen moeten neerleggen bij nog een daggetje in Santa Maria Navarrese en morgen naar Caglari zullen moeten vertrekken per taxi of bus. Jammer maar helaas, een zeiltocht is nu éénmaal afhankelijk van de omstandigheden. We hebben geen keuze.

Rond de middag gaat de wind terug (een beetje) liggen en om 12:00 kunnen we toch vertrekken. Er staat nog redelijk wat wind (5-6 bft) maar uit de goede richting dus we kunnen varen!! We zetten koers pal naar het zuiden en varen met een gemiddeld 7 knopen naar Cagliari.

’s Avonds om 20.00 anker uit in Villasimius. Vandaag 50 mijl gevaren, morgen de laatste 20 naar Cagliari.

Dag 4

Voor we de laatste 20 mijl van onze tocht naar Cagliari terug aanvangen, nog een frisse duik

Na een rustige zeiltocht komen we iets na de middag aan in de haven van Cagliari. We genieten nog van een laatste lunch aan boord, nemen afscheid van Alberto vertrekken naar de luchthaven. 4 dagen is te kort …

Een prachtig jacht, een fantastische schipper en een magniefiek zeilgebied … hier komen we zeker terug.

Wil je graag meer info over wat we doen en hoe we jou op weg kunnen zetten naar je droomreis?